Voldoende slaap is belangrijker dan je denkt

Vermoeidheid

Wist je dat je ongeveer een derde van je leven slapend doorbrengt? Dat is niet voor niets. Een goede slaap is belangrijk voor een gezonde ontwikkeling.

- Slaap heeft een herstelfunctie. Door slapen komen je lichaam en hersenen weer tot rust.
- Slaap zorgt ervoor dat je de dingen die je overdag meemaakt beter leert en onthoudt.
- Slaap vult je energievoorraad aan.
- Slaap zorgt ervoor dat je groeit.

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig. De een heeft gewoon meer behoefte aan slaap dan de ander. Zo lijken jongeren minder last te hebben van een nacht slecht slapen dan volwassenen. Toch hebben jongeren juist meer behoefte aan slaap.

Méér slaap

Pubers hebben meer slaap nodig, vanwege de groei en de lichamelijke ontwikkelingen die je doormaakt. Door hormonale wisselingen en een drukker (sociaal) leven kun je vaak niet op tijd in slaap vallen. Omdat je wel op tijd moet opstaan om naar school of in de vakantie naar een bijbaan te gaan, kan dit veranderende slaapritme gemakkelijk leiden tot een slaaptekort.
Jongeren hebben gemiddeld 9,2 uur slaap per nacht nodig. Minder dan de helft van alle jongeren haalt dit! Ook blijkt dat een op de vijf jongeren last heeft van chronisch slaaptekort. Dat betekent dat ze voor een langere periode minder dan nodig geslapen hebben.

Bijslapen

Tijdens vakanties kun je je eigen slaapritme aanhouden. Meestal betekent dit later naar bed gaan en uitslapen. Heb je moeite om op tijd in slaap te vallen en om wakker te worden, dan is het fijn je eigen ritme te kunnen aanhouden. Meestal gaat het slaaptekort dan weg. Maar als dan de school weer begint, kunnen slaapproblemen sterker terug komen.

Slaapproblemen oplossen

- Er zijn veel tips om slaapproblemen op te lossen:
- Vermijd zwaar sporten, gamen en gebruik van social media vlak voor het slapen gaan.
- Ga zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed.
- Maak school-/huiswerk niet in de slaapkamer, de slaapkamer is voor het slapen.
- Stop met piekeren.
- Neem geen cafeïne (energiedrankjes), alcohol of slaapmiddelen.
- Zet geen fel licht aan ‘s avonds, wakker worden gaat makkelijker als het licht is.
- Zorg voor de juiste temperatuur in de slaapkamer, ideaal is tussen de 16-18 graden Celsius.